Gdańskie Autobusy i Tramwaje otrzymały sporo ofert na dostawę 12- oraz 18-metrowych autobusów elektrycznych. Część z nich mieści się w budżecie spółki, natomiast część go przekracza. W przetargu nie startuje MAN, które do tej pory dostarczył już do miasta autobusy elektryczne w obu wspomnianych długościach.
Gdańskie Autobusy i Tramwaje
prowadzą przetarg na dostawę 30 nowych autobusów elektrycznych - przewoźnik chce zakupić zarówno autobusy 12- jak i 18-metrowe. Postępowanie podzielono na dwa zadania, jedno dotyczące dostawy 18 autobusów 12-metrowych oraz 12 autobusów dłuższych, przegubowych.
Nowe autobusy klasy Maxi mają mieć długość w przedziale 11,5-13,5 metra i mają mieścić co najmniej 70 pasażerów, z czego minimum 28 na miejscach siedzących. Napęd zapewni/zapewnią silnik lub silniki elektryczne o charakterze synchronicznym lub asynchronicznym umiejscowione w nadwoziu pojazdu. Gdańsk dopuszcza również inne możliwe rozwiązania niż te opisywane powyżej. Minimalna moc silnika bądź silników trakcyjnych to 150 kW. Autobusy będą miały również mechanizm rekuperacji energii trakcyjnej. Pojemność użytkowa baterii nie mniejsza niż 400 kWh, co pozwoli przejechać autobusom minimum 250 kilometrów w każdych warunkach. Ładowanie autobusów będzie następowało poprzez złącze plug-in o maksymalnej mocy 150 kW.
Autobusy przegubowe mają mieć długość w przedziale 17,5-18,75 metra i mają mieścić minimum 105 pasażerów, w tym 38 na miejscach siedzących. Układ drzwi to 2-2-2-2. Silnik bądź silniki trakcyjne o mocy co najmniej 220 kW a baterie o mocy użytkowej co najmniej 550 kWh, co ma pozwolić na przejechanie co najmniej 250 kilometrów na jednym ładowaniu. Ładowanie baterii za pomocą złącza plug-in o maksymalnej mocy 150 kW.
Właśnie poznaliśmy oferty złożone w przetargu. W przypadku dostawy autobusów 12-metrowych wpłynęły 4 oferty. Najtańsza z nich pochodzi od Electrobus Europe Zrt., a więc firmy sprzedającej autobusy Ikarus (12-metrowe pojazdy tego typu zadebiutowały ostatnio w Szczecinku) i ma wartość 49,527 mln złotych brutto. Kolejna oferta, o wartości 55,185 mln złotych brutto pochodzi od Karsana. Na 58,870 mln złotych brutto dostawę 18 autobusów elektrycznych wycenił Irizar, natomiast Solaris chce zrealizować zamówienie za 59,003 mln złotych brutto. Budżet GAiT w tej części to 57,564 mln złotych brutto.
W drugiej części, opiewającej na dostawę 12 autobusów przegubowych wpłynęły trzy oferty. Karsan wycenił to zadanie na 48,155 mln złotych brutto, Solaris na 51,645 mln złotych brutto a Irizar na 59,065 mln złotych brutto. Budżet przewoźnika z Gdańska w tej części postępowania to z kolei 53,136 mln złotych brutto.
O wyborze najlepszej oferty w obu przypadkach zdecyduje cena - 70% oraz ocena techniczna - 30%.
Warto zauważyć, że swojej oferty nie złożył dotychczasowy dostawca 12- oraz 18-metrowych autobusów dla GAiT a więc MAN.